Sesebuah
negara itu perlu mempunyai pemimpin yang berkaliber, tetapi bukan semata–mata
itu, peranan rakyatnya juga penting untuk melahirkan sebuah negara. Bak kata, ‘Bersatu teguh, bercerai roboh’.
Perpaduan rakyat itulah akar sebuah negara yang maju. Menurut Abdullah Sani
(1990), ahli parlimen Kuala Langat, Selangor, Dasar Pendidikan Kebangsaan
digubal sebagai garis panduan bagi mencapai matlamat yang dihasratkan oleh
negara terutamanya kesedaran ke arah perpaduan kaum. Maka, salah satu kaedah untuk
memupuk perpaduan rakyat adalah melalui pendidkan. Pada tahun 1988, Falsafah
Pendidikan Negara telah diperkenalkan demi mempunyai dasar pendidikan yang
sempurna dan mantap. Salah satu asas kepada Falsafah Pendidikan Negara ialah
Penyata Razak 1956. Penyata Razak 1956 merupakan cadangan–cadangan yang dibuat
oleh satu jawatan kuasa pelajaran yang dipengerusikan oleh Menteri Pelajaran
ketika itu, Tun Abdul Razak Hussein. Dari sini, adalah amat ketara bahawa dari zaman dulu, pemimpin sudah
sedar tentang kepentingan wujudnya satu sistem pendidikan yang mantap bagi
melahirkan masyarakat yang harmoni dan bersatu. Pada tahun 1996, Falsafah
Pendidikan Negara telah ditukar kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan kerana
terdapat beberapa penambahbaikan yang telah dilakukan. Falsafah Pendidikan
Kebangsaan adalah seperti berikut:
"Pendidikan di Malaysia adalah
suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara
menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari
segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan
kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu
pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan
berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap
keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara".
Terdapat lima
unsur penting yang terkandung dalam falsafah tersebut. Antaranya:
1)
Pendidikan
adalah suatu usaha yang berterusan
2)
Perkembangan
potensi individu
3)
Perkembangan
individu secara menyeluruh dan bersepadu
4)
Insan yang
seimbang dan harmonis
5)
Rakyat
Malaysia yang berketerampilan
No comments:
Post a Comment