Wednesday, 26 March 2014

Falsafah Pendidikan Kebangsaan

Sesebuah negara itu perlu mempunyai pemimpin yang berkaliber, tetapi bukan semata–mata itu, peranan rakyatnya juga penting untuk melahirkan sebuah negara.  Bak kata, ‘Bersatu teguh, bercerai roboh’. Perpaduan rakyat itulah akar sebuah negara yang maju. Menurut Abdullah Sani (1990), ahli parlimen Kuala Langat, Selangor, Dasar Pendidikan Kebangsaan digubal sebagai garis panduan bagi mencapai matlamat yang dihasratkan oleh negara terutamanya kesedaran ke arah perpaduan kaum. Maka, salah satu kaedah untuk memupuk perpaduan rakyat adalah melalui pendidkan. Pada tahun 1988, Falsafah Pendidikan Negara telah diperkenalkan demi mempunyai dasar pendidikan yang sempurna dan mantap. Salah satu asas kepada Falsafah Pendidikan Negara ialah Penyata Razak 1956. Penyata Razak 1956 merupakan cadangan–cadangan yang dibuat oleh satu jawatan kuasa pelajaran yang dipengerusikan oleh Menteri Pelajaran ketika itu, Tun Abdul Razak Hussein. Dari sini, adalah amat ketara bahawa dari zaman dulu, pemimpin sudah sedar tentang kepentingan wujudnya satu sistem pendidikan yang mantap bagi melahirkan masyarakat yang harmoni dan bersatu. Pada tahun 1996, Falsafah Pendidikan Negara telah ditukar kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan kerana terdapat beberapa penambahbaikan yang telah dilakukan. Falsafah Pendidikan Kebangsaan adalah seperti berikut:
"Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara".
Terdapat lima unsur penting yang terkandung dalam falsafah tersebut. Antaranya:
1)    Pendidikan adalah suatu usaha yang berterusan
2)    Perkembangan potensi individu
3)    Perkembangan individu secara menyeluruh dan bersepadu
4)    Insan yang seimbang dan harmonis
5)    Rakyat Malaysia yang berketerampilan 

No comments:

Post a Comment