Unsur pertama
ialah pendidikan suatu usaha berterusan.
Jikalau pendidikan hanya setakat beberapa tahun semasa di sekolah, dan tamat
pendidikannya setelah habis pengajian di sekolah, maka terbantutlah pengetahuan
seseorang itu. Walau bagaimanapun, konsep pendidikan bukan setakat di sekolah
tetapi merangkumi pembelajaran sendiri. Di sinilah mainnya peranan guru, selain
ibu bapa, untuk memupuk semangat minat membaca. Seperti pepetah ‘meluntur buluh
biarlah dari rebungnya’. Jikalau pelajar sudah mengetahui kebaikan membaca dan
menaruh minat dalam pembelajaran berdikari dari kecil lagi, pelajar akan
sentiasa menimba ilmu tanpa dipaksa oleh orang dan capailah matlamat falsafah
ini. Guru boleh berkongsi dengan pelajar tentang buku yang menarik dan sesuai
dibaca. Menurut En. Mok Soon Sang, pengarang ‘Ilmu Pendidikan Untuk KPLI’, guru
dan sekolah merupakan pengaruh paling penting dalam perkembangan pelajar. Pada
zaman sekolah terutamanya pra–sekolah dan sekolah rendah, guru merupakan idola
kepada murid, maka tidak hairanlah jika kita kata bahawa murid akan mengikut
jejak para guru. Guru boleh menyediakan satu sudut kecil dalam kelas dan
membawa beberapa buku, sama ada fiksyen atau bukan fiksyen, untuk berkongsi
dengan murid. Dengan ini, guru pun boleh menggalakkan murid membawa buku yang
pernah dibaca untuk berkongsi dengan rakan sekelasnya. Murid akan mendapat
kepuasan daripada pujian dari guru dan meningkatkan lagi pembacaan. Projek Nadi
Ilmu Amalan Membaca atau lebih dikenali sebagai Projek NILAM telah dilancarkan
sejak tahun 1999 di peringkat sekolah rendah dan menengah. Projek ini
mencatatkan aktiviti pembacaan murid dan pelajar, dan melibatkan bimbingan guru
dalam menjayakan projek ini. Guru memberi pendedahan kepada pelajar tentang
manfaat membaca dan menarik minat pelajar untuk membaca dan seterusnya
menjadikannya hobi. Selain itu, disebabkan pembangunan pesat teknologi, guru
boleh mengambil kesempatan ini untuk memasukkan usaha pendidikan dalam alam
teknologi. Sebagai contoh, Wikispaces merupakan satu laman web percuma yang
boleh digunakan oleh semua orang. Guru boleh mendaftar dan menjadikan
pelajarnya ahli dalam ‘kelas tanpa bilik’ itu. Jadi, pelajar tidak akan
tertinggal kerja rumahnya kerana guru boleh memuat naik bahan – bahan
pengajaran yang digunakan di sekolah untuk rujukan pelajar. Pelajar pun boleh
menumpukan lebih perhatian dalam kelas dan tidak perlu risau tertinggal
menyalin nota. Selain peringkat sekolah, guru juga boleh menerapkan unsur
pendidikan suatu usaha berterusan di peringkat pengajian tinggi. Seperti mana
yang telah dilaksanakan di beberapa Universiti terkemuka di Malaysia misalnya
Universiti of Malaya (UM), Multimedia University (MMU), dan Universiti Sains
Malaysia (USM), jarak bukan lagi halangan untuk belajar. Di samping itu, kaedah
pembelajaran ini juga memanfaatkan orang yang sudah bekerja dan ingin
melanjutkan pengajian, tetapi mungkin masa tidak begitu mengizinkan. Maka golongan
ini dapat mengakseskan bahan belajar malah video–video pensyarah mengajar. Hal
ini memang bertemakan pembelajaran seumur hidup.
No comments:
Post a Comment