Unsur
seterusnya dalam Falsafah ini ialah perkembangan
potensi secara menyeluruh dan bersepadu. Untuk melahirkan sebuah negara
yang maju dan kurang masalah sosial, generasi muda patut diberi perhatian dan
pendidikan dari segi pengetahuan, moral dan jasmani. Oleh itu , Kurikulum Baru
Sekolah Rendah (KBSR) telah dikeluarkan pada tahun 1983 dan digantikan dengan
Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) pada tahun 1993. Pada tahun 2011,
Kementerian Palajaran telah melancarkan satu kurikulum sekolah yang baru iaitu
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) untuk murid Tahun Satu dan Dua
manakala KBSR masih digunakan untuk Tahun Tiga hingga Tahun Enam. Dari 3M dalam
KBSR, KSSR mempunyai 4M iaitu Membaca, Menulis, Mengira dan Menaakul. Selain
menitikberatkan pemikiran secara kreatif, KSSR juga menumpukan kepada inovasi
dan keusahawanan. Guru sebagai pendidik akan mengajar subjek yang mampu
membantu mengembangkan potensi seseorang pelajar itu seperti Bahasa Malaysia,
Bahasa Inggeris dan Matematik untuk tujuan 4M, manakala Pendidikan Islam dan
Moral untuk kerohanian pelajar. Malah, ilmu teknologi dan maklumat juga
disebarkan di sekolah melalui kelas komputer. Menurut En. Yahya Don, pengarang
‘Kepimpinan Pendidikan di Malaysia’, guru perlu menjadi penggerak utama di
dalam kelas di mana guru bersedia menggunakan teknologi dan menjadi model
kepada pelajar. Di era teknologi ini, jika pelajar disediakan dengan
pengetahuan komputer, mereka boleh menceburi bidang ini pada masa depan dan
lebih tinggi peluang pekerjaannya. Melalui mata pelajaran Kemahiran Hidup pula,
unsur keusahawanan telah diajar manakala mata pelajaran Prinsip Perakaunan
mengajar pelajar untuk membuat buku kiraan. Gabungan ilmu komputer dengan otak
berniaga mampu melahirkan generasi yang nescaya dapat membawa negara tercinta
ke peringkat lagi tinggi.
No comments:
Post a Comment