Wednesday, 26 March 2014

Perkembangan potensi individu

Unsur kedua merupakan perkembangan potensi individu. Dalam unsur ini pula kita boleh membahagikan kepada beberapa aspek iaitu aspek intelek, rohani, emosi dan jasmani. Apabila kita bincang tentang potensi, hal ini boleh dimaksudkan dengan kemampuan seseorang yang belum terserlah. Tugas guru adalah untuk mencungkil dan membantu pelajar memaksimakan kemampuannya. Menurut Howard Gardner, seorang pensyarah di Universiti Harvard, Amerika Syarikat, berpendapat bahawa setiap orang dikurniakan potensi yang berbeza dalam fitrahnya. Jadi, guru tidak  boleh menggunakan satu set pengajaran untuk semua pelajar tetapi memahami cara pembelajaran dan ciri–ciri pelajar terlebih dahulu.  Dari aspek intelek, Falsafah Pendidikan Kebangsaan menekankan ciri–ciri daya berfikir seseorang pelajar itu. Asasnya merupakan kemahiran 3M yang amat dititikberatkan di sekolah rendah terutamanya. 3M dikenali sebagai Membaca, Menulis dan Mengira, dan strategi seterusnya yang diselitkan dalam pendidikan oleh guru ialah Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif (KBKK). Penyebatian KBKK boleh dilakukan oleh guru dengan merancang pengajaran, memasukkan unsur KBKK ke dalam mata pelajaran agar bersepadu dengan isi kandungan mata pelajaran tersebut. Peranan guru penting untuk merangsang pemikiran pelajar supaya pelajar dapat mengaplikasikan pengetahuan dalam kehidupan seharian. Kini guru digalakkan membanyakkan soalan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) semasa melaksanakan kurikulum di sekolah untuk melahirkan generasi baru yang lebih inovatif dan bersifat terbuka dalam menerima dan memberi pandangan. Seterusnya, bagi unsur jasmani, Perdana Menteri Malaysia, Dato Sri Haji Mohammad Najib bin Tun Haji Abdul Razak telah melancarkan Dasar Satu Murid Satu Sukan (1M1S) manakala guru merupakan minyak pelincir untuk menjayakan dasar tersebut. Bayangkan sekiranya tiada guru yang bertungkus–lumus memyemai semangat kesukanan dalam murid semasa subjek Pendidikan Jasmani dan Kesihatan (PJK), dasar 1M1S mungkin tidak akan mencapai tahap setinggi mana yang kita capai sekarang. Dalam pengajaran PJK, guru menyampaikan kepentingan menjaga kesihatan tubuh badan dan memerhatikan prestasi murid untuk mencungkIl bakat terpendam. Tambahan pula, guru mendidik aspek emosi dengan menyemai perasaan kasih sayang dalam setiap insan. Perkembangan emosi yang sempurna dapat mengawal tingkah laku seseorang, maka lahirnya negara yang aman. Unsur rohani pula menitikberatkan nilai kepercayaan kepada Tuhan dan memupuk disiplin kendiri. Di sekolah, pendidikan agama dan pendidikan moral adalah diwajibkan demi kesedaran pelajar tentang kepentingan mempunyai akhlak yang mulia. 

No comments:

Post a Comment